به نام خدا

نویسا

روزنگاشت ایرانی

افرادی که ارزش هنر و دانش دیگران را در نظر نگیرند و به کپی کاری یا تقلب روی آورند در نهایت به نتایج بسیار بدی خواهند رسید. هنرمندان و دانشمندان به حمایت ما نیاز دارند و افرادی که دارای نعمت هوش و استعداد علمی و هنری بالا هستند باید مورد پشتیبانی و اقبال عموم واقع شوند.

جامعه‌ای که حتی بخش اندکی از آن برای تخصص ارزشی قائل نباشد و هر عضو رسمی آن بخش منافع خود را از هر باب، غنیمت از حقوق و زحمات دیگران یا تصرف نتیجه زحمات دیگران را به نوعی انتقام از جامعه به شمار آورد به مشکل خواهد خورد.

از نظر شرعی و قانونی باید منافع و حقوق هر فرد و مالکیت او در نظر گرفته شود و شرافت هنر و علم محترم شمرده شود.

اما متاسفانه گویا برخی از افراد تنها منافع را به هر عنوانی می‌طلبند و کسب آن از دارایی دیگران را از زرنگی خود می دانند. چنان که گاهی این بی ارزش دانستن زحمت دیگران باعث می‌شود فرد با تجمیع دستاورد افراد موثر در یک راهکار به محصولی جدید برسد یا حتی بازدید صفحات خود در فضای مجازی را بالا برد بی توجه به اینکه همین بازدید باید حلال و شرافتمندانه باشد تا اگر حتی سودی معنوی از آن حاصل گشت شرافتمندانه باشد.

در صورتی که این حق از جانب عده‌ای رعایت نگردد و به این حق متجاوز شوند مسلماً هرج و مرج پیش خواهد آمد و علاوه بر اینکه انگیزه برای افراد شرافتمند کم خواهد شد، افرادی نیز به تلافی برخواهند خاست که ابعاد فراگیری و تاثیر مسئله را افزایش خواهد داد.

اما انصاف و وجدان انسان و توجه او به امور اخروی کمک خواهد کرد تا از این منجلاب ارزش نشناسی نجات پیدا کند.

حال به جبران عملکرد این عده محدود ما بیاییم برای تخصص و هویت یکدیگر احترام بیشتری قائل شده و علاوه بر اینکه زحمات دیگران را در هر درجه از علم یا هنر که هستند بیشتر ارج می‌نهیم، باعث شویم فرهنگ قانونمداری و شریعتمداری توسعه و فراگیری بیشتری یابد
حتی اگر شده با ارزش قائل شدن برای تخصص شخص خودمان.

* مثال غیر واقع:

اگر یک دانشجوی پزشکی یا یک مهندس برق می‌خواهد هنر را به صورت تجربی پیاده کند نباید نان یک هنرمند درس خوانده آجر شود و دینی بر گردن این دانشجوی پزشکی یا مهندسی قرار گیرد. بلکه اگر احترامی برای پیشکسوتان امر قائل شود و صنوف مختلف از جهاتی مورد حمایت معنوی قرار گیرند احتمالاً اوضاع برای هر دو صنف و مشتریان و مخاطبان نیز بهتر خواهد بود. 

بازدید: ۲۹۰۹۹/۰۱/۲۷ ۱ موافقین
نویسنده خاص
Nevisa.Blog.ir

نظرات  (۱)

کاملا صحیح  و  جامع بود.  متاسفانه  من  خیلی اوقات میبینم که دوستان در محیط مجازی  بعنوان مثال،یک اثر ادبیات داستانی  زیبا رو از آرشیو  انتشارات چوک  کپی کردند و با کمی تغییر بنام خودشون  بازنشر کردن  در حالیکه مخاطب  خاص،  راحت میتونه از سبک اون  اثر  و  کُدهای منحصر بفردش   تشخیص بده که خالق حقیقی داستان  مثلا  شین  براری  بوده.  اما  با اسم دیگری اشتارک گذاشته شده.  واقعا فرهنگ کپی رایت  جا  نیفتاده


http://jikjiik.blog.ir  دنبال شدید. دنبال کنید

پاسخ:
بسیار ممنونم از نظر خوبتون
دنبال شدید با سپاس

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
aaaa
نویسا

نویسا
مرجعی برای ایده‌آلیستها

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۳ آبان ۹۹، ۱۴:۱۰ - Sara Amiri
    nice
نویسندگان
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

برگرد به بالاي صفحه
منونویسانقد و نظرارتباط با ما