تا بحال شده که از زبان مردم ساده ی یک قوم و طایفه بشنوی که بگویند فلان قوم خیلی فلان فلان شده هستند؟

تازه بعدش هم می پرسد شما که فلان جایی نیستید؟

اولش شاید توی ذهنت بگی خب من اینو به چشم ندیدم که فلان باشن...

اینها یعنی تفرقه و یعنی آغاز یک سردی و جنگ بزرگ توسط یک سری موجودات خطرناک...

اگر در ذهنت هم حرفهای اینگونه را رسوا نکرده و برائت جویی نشود ممکن است عذابی نازل شود که ویروس تفرقه که خطرناک ترین ویروس برای انسانهای بیمار است نصیب شنونده و گوینده این غیبت بزرگ شود... 

در صورتی که معمولا افرادی در همه اقوام وجود دارند که انسانهای خطا کاری ممکنه باشند و روی قومشون هم تعصب نشون بدن...

نباید اینها رو به عنوان شاخص یک قوم خاص معرفی کرد...

الان شما جاهایی رو میبینید که به خاطر همین موارد در دنیا از هم جدا هستند...

کشور جدا و مردم جدا و البته ضعیف نگه داشته شده اند و متعصب بر بعضی خوبی ها یا احتمالا ایرادات خود...

تاکید بر قومیت یا تمسخر قومیت آیا نهی نشده است؟

آیا این قومیت ها جز برای شناخته شدن افراد کارایی دیگری هم دارند؟

آیا قوم پرستی باید باشد؟

عرب با فارس چه تفاوتی دارد؟

ترک و لر چه تفاوتی دارند؟

شمالی و جنوبی چه تفاوتی دارند؟

مراقب باشیم چون نخ نامرئی این تسبیح را خیلی ها می خواهند ببرند.

شما اگر می خواهید کشوری یکپارچه حفظ شود باید ساختار مبتنی بر ارتباط آن را مراقبت کنید.

من موجودات نفهمی را دیده ام که اینها را باید مهار کرد.

افرادی که به این موضوع تفرقه قومی دامن می زنند.

اینها از همه بد ترند...

ببینید موضوع فراتر از این حرفهاست.

اگر می خواهد یک کشور را بکشند آن را تکه تکه می کنند.

مثل یک شکار...

مثل غذا

و نهایتا اینکه همه با هم ضعیف می شوند

اما نکته مهم تر اینکه آیا اقوام واقعا اینقدر بد هستند؟

آیا قوم ما بی ایراد اند؟

اگر بی ایرادند پس حق غیبت پشت سر یک قوم کامل را ندارند!

قوم یا فردی که دیگری را مسخره می کند از همه خطرناک تر است و باید مهار شود.

عزیز من اگر فلانی مثلا ایراد دارد این را بدان همین اقوام یکپارچه شدند و سرزمینی را تشکیل دادند که همه حسرت یکپارچگی اش را می خورند...

اگر فلان قوم به غذاهای تند و تیز علاقه دارند و فلان قوم لباس های اینچنین دارند اینها رسومی است که به جا می آیند و تا جایی که گناه نباشد فقط یک عامل برای شناسایی خودشان بین خودشان و دیگران.

اما ایمان چیزی فراتر از اینهاست که همه اقوام افرادی شاخص در این ایمان دارند.

شما حق ندارید به قضاوت اینان از روی قومیت آنها بنشینید.

من خودم شاهد بوده ام که مثلا قومی که خیلی حرفش را می زدند چه انسانهای نیکو و خالصی در آنها زبانزدند و چه میهمان نوازی و انسانیت و مقام انسانی داشته اند.

اصلا قومی قوم دیگر را مسخره یا قضاوت نکند زیرا ممکن است شامل بلا و خاری و ذلالتی بشوند که انگلیسی ها بلدند چگونه از آن استفاده کنند.

مراقب وطنمان باشید

اینها اول ارتباطات داخل یک منطقه را بین اهالی خود آن منطقه قوی می کنند تا یک تکه بزرگ قابل کندن شوند و بعد آن تکه را از بقیه جدا می کنند اما اگر آن تکه از همه طرف متصل شود به بقیه بدنه آنوقت مجبورند دست خودشان را ببرند تا نهایتا ببینند آن تکه هم کندنی نبوده

مراقب افراد منافقی باشید که خود را مثلا مسلمان یا اهل فلان قوم یا همشهری معرفی می کنند.

مثلا در مترو و غیره هم مراقب افراد تفرقه افکن باشید که نباید حرفشان تایید شود... مثلا می گوید شما اهل فلان قوم نیستید که من میخواهم در موردشان یک نکته ای بگویم؟ اگر اینها رسوا نشوند که خودشان از همه مستحق ترند برای رسوایی آنوقت...

بله...

ببینید شما نمی توانی به دست بگویی چرا تو نمی توانی کار چشم را انجام دهی و نمی توانی چشم را با دست مقایسه کنی چون هر دو به یک اندازه مهم هستند و اگر چشم هوای دست را نداشته باشد و دست هوای چشم را آنوقت یک عده موجود مریض اینها را از هم جدا می کنند و خودشان آنها را مدیریت می کنند.

دست ممکن است برای دیدن نباشد اما اگر دست نباشد آنوقت دیدن تنها به چه کاری می آید وقتی نتوانی با دستت کاری یکپارچه و هماهنگ با دیده هایت انجام دهی...

اگر این دست و چشم با هم هماهنگ و مرتبط نباشند آنوقت هم چشم از بین می رود هم دست

و نهایتا اهداف مغز هم ضعیف می شود و دست و چشم و مغز یکپارچگی خود را هم دیگر ندارند تا بدنی بر جا بماند که روحی در آن بماند...

حالا به یک دایالوگ نظر شما را جلب می کنم:


- ببخشید شما که اهل فلان قوم نیستید؟
- خیر. چطور؟
- آخه حقیقتش من با اینها خیلی برخورد داشتم کلا همشون اینطورند...
- چطورند؟
- همشون اینطورن دیگه...
- ببخشید خود شما کجایی هستین اصلا؟
- من یه طایفه اصیلم که ماها خیلی خوبیم و زیادی هم خوبیم اصلا نمی دونیم چیکار کنیم که اینقدر خوبیم...
- خب حالا... شما که اینقدر طایفه خودتونو دوست دارین هیچ وقت درباره هیچ طایفه دیگه ای قضاوت نکنین
- نه قضاوت نکردم کلا گفتم چون من خیلی از اینها رو دیدم...
- راستش منم تا حالا از قوم شما کمتر برخورد داشتم و اگر برخورد هم داشتم از روی رفتار شما دربارشون قضاوت نمی کردم! ولی شما برای اینکه قوم خودتون رو خراب نکنین سعی کنین درباره قوم دیگه هم قضاوت نکنین چون اینطوری هر دو قوم خراب میشن و خود من هم توی این دشمنی شریک همه خواهم شد.
- گفتم که من قضاوت نکردم... فقط خواستم دلم خالی بشه از بس از دست اونها کشیدم شما که نمیدونین چه بلایی سرم اومده (من اصلا دنبال تفرقه هم نیستم و برای اون برنامه ندارم)
- ببینید اگر ماها بخوایم از قومی انتقام بگیریم اون قوم هم بعدا از ما انتقام خواهد گرفت و جنگ بر پا خواهد شد. اما اگر ظلمی شده حالا خارج از قومیت ها... و شما دنبال عدالت هستید، هرگز از باب قومیت وارد نشید چون توی هر قومی ممکنه همه جور آدمی باشه و فقط یه سری از اونها با ما برخورد داشته باشن. حتی قضاوت کلامی هم خودش بازخواست داره پس باید بهتون بگم که من موافق هیچ ظلمی نیستم اما قاضی هم نیستم و اگر بخواین بیشتر در این مورد صحبت کنین من شرمنده ام چون به هیچ جای خوبی نمیرسه
- بله متوجه شدم و سعی میکنم به جای دشمنی مسیر دوستی رو برگزینم...

و حالا خارج از این گفتگوی فرضی...
گروه هایی تروریست هم هستن که این حرکت رو توی جوامعی مثل کردستان عراق انجام میدن
مثلا یک نفر باب گفتگو رو توی اتوبوس باز میکنه یا توی مراسم و بعد یه عده همکارش هم او رو پشتیبانی و تایید می کنن با روشهای مختلف
و بعد کم کم دعوا های ساختگی هم درست می کنن
مراقب باشیم
این کار رو دشمنانی مثل سیاسیون انگلیسی حتی در تکه های کوچکتر یک جامعه هم انجام میدن تا یکپارچگی کم تر بشه و به راحتی بتونن اون جوامع رو مدیریت کنن